onsdag 2 september 2009

Ögonoperationer och linser


Jag har länge varit intresserad av att göra en ögonoperation. Jag har riktigt dålig syn, som hela min familj. Det är visserligen ok för att jag är van, jag har ju haft det hela livet men det är jobbigt med linser ibland. Det blir lätt infektioner och andra problem om man använder linser mycket som jag gör. Linser kan göra livet riktigt surt ibland och man blir förbannad alltså. Jag har börjat acceptera glasögon nu mer sen jag kom hem från USA av någon konstig anledning. Antagligen för att jag är 23 år och fick ett mycket bättre självförtroende och skönare inställning till livet efter USA. Så jag tycker det är ok. Men just det att kunna ha så pass bra syn att man inte tvingas ha linser/glasögon hela tiden.


Det är troligen LASEK-metoden jag skulle använda isåfall eller PRL (operera in en lins)
Jag gick på ett informationsmöte idag på St:Eriks ögon sjukhus. Det kostar mellan 12 000- 21 000 kr per öga. Vissa andra sjukhus har studentrabatter och likande, hitta ett som hade LASEK för totalt 20 000 kr. Men som med alla operationer finns det risker och det är smärtsamt. Jag är småförtjust i operationer av olika slag och blir lockad när det är billigt. Men samtidigt vill jag betala dyrast möjliga för att det känns säkrare. Allting har sitt pris ju.

Vi fick se all olika metoder för ögonoperationer på film. Det ser verkligen inte trevligt ut, men de försäkrar att man inte känner något under operationen. Däremot med LASEK ( för oss med stort synfel) så är det en lägre smärtperiod efter en operation. Minst en vecka och ser bra gör man inte förrän uppåt en månad efteråt. Men samtidigt har den minst risk för infektioner och så pga att man inte opererar inne i själva ögat utan skär bara bort hornhinnan.

PRL verkar dock inte vara någon höjdare, om de säger att det är det jag måste göra så tror jag nog inte jag är så intresserad av en operation. Det verkar meckigt att operera inne i ögat, stor infektionsrisk och lång läketid. Plus att man til sist ändå kan behöva glasögon igen och det är ju det man vill slippa!

Så vi får se, jag anmälde mig till ett eget möte med läkarna så de kan mäta tjockleken på min hornhinna och diskutera fram vad som är bäst för mig som individ. Det är alltså väldigt olika för alla olika ögon angående metoder och risker.


Nu ska jag sova.


XoXo // Citykatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar